Witaj Gościu Zaloguj się lub zarejestruj się.
Zaloguj

Przyjazne adresy URL - wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

Przyjazne adresy URL - wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

Pierwsza strona internetowa powstała w roku 1991. Od tego czasu jednak bardzo wiele się w tej tematyce zmieniło, szczególnie jeżeli chodzi o technologie i możliwości w zakresie ich tworzenia i modyfikacji.

W zasadzie powinniśmy korzystać z dobrodziejstw technologii, jednak nie zawsze to robimy. Doskonałym przykładem są przyjazne adresu URL, które z jakiegoś powodu, mimo upływu lat, nadal są bardzo rzadko stosowane. Dlaczego? W tym wpisie przyjrzymy się przyczynom i przedstawię kilka argumentów, dlaczego ich niestosowanie to błąd.

Przyjazne adresy - co to jest?

Oczywiście na wstępie należałoby zacząć od informacji - czym tak naprawdę są te przyjazne adresy? Chodzi o adres, który znajduje się w w pasku adresu. Spójrz na adres tego wpisu, oto on:

http://blog.fuertigo.pl/htaccess/Przyjazne-adresu-URL-wszystko-co-powienienes-o-nich-wiedziec/170/

Jak widzisz, na początku jest adres bloga, dalej mamy kategorię wpisu, jako kolejny jego tytuł i na samym końcu ID, który służy do pobierania jego danych z bazy danych. Gdybyś go ujrzał gdziekolwiek w Internecie, od razu wiedziałbyś, że jest to blog, wpis o htaccess i informacjach dot. przyjaznych adresów URL. Weźmy teraz na ten przykład inny adres:

http://media.wp.pl/kat,1022955,wid,15486264,wiadomosc.html?ticaid=11065a

Adres ten pochodzi z przykładowego artykułu na stronie wp.pl. Różnice widać gołym okiem - z tego adresu dowiesz się tylko tyle, że strona, na którą celuje to wp.pl, nic więcej. Wszystko jest zapisane za pomocą zmiennych, które służą do pobierania danego artykułu z bazy danych.

Pragnę tutaj wspomnieć, że wybór strony wp.pl jest zupełnie przypadkowy i przedstawiony przykład ma na celu przedstawienie złego (w sensie przyjaznych adresów URL) adresowania do danej podstrony. Nie został przytoczony aby kogokolwiek obrazić.

Podobnych przykładów w Internecie widnieje setki milionów i z dnia na dzień przybywa. Tutaj pojawia się pytanie, jaka to różnica dla użytkownika? Przecież zazwyczaj hiperłącza posiadają tytuł i oddzielny tekst i nikt nie zastanawia się klikając. Czy jednak aby na pewno? Osobiście uważam inaczej. oto moje argumenty:

Wymienione powyżej argumenty to tylko 4 najważniejsze, które mają przekonywać do działania. Zalet jest jednak jeszcze więcej. Poznasz je wszystkie podczas codziennego użytkowania tego przydatnego narzędzia.

To wszystko oznacza, że mając "śmieciowe" adresy codziennie tracisz pewną część odwiedzających/użytkowników czy potencjalnych Klientów. Prawda jest taka, że to sytuacja niedopuszczalna, dlatego warto co ż tym zrobić. Jak? Oto kilka prostych przykładów, które pomogą Ci w prosty i szybki sposób zaimplementować całość na swojej witrynie.


Prosta zmiana z .html/.php na dowolną nazwę.

Załóżmy, że mamy prostą stronę, na której nie występują jakiekolwiek zmienne w adresie - tylko i wyłącznie adres do pliku. Może wyglądać on tak:

http://www.twojadomena.pl/adres/do_pliku/nazwa_pliku.html

lub oczywiście .php.. Dobrym pomysłem jest usunięcie końcówki. Dlaczego? Pewnie się teraz zastanawiasz, jaką daje to korzyść. Chodzi o SEO - w przypadku adresów bez końcówek całość jest określana bezpośrednio jako słowo kluczowe, które wspomaga pozycjonowanie. To jednak nie jedyna zaleta. Bardzo często (ja osobiście również) używa się nazw plików w innym języku (np. contact zamiast kontakt) lub umieszcza pliki w specjalnych podkatalogach (np. subpages). W takich przypadkach, za pomocą poniższego kodu możemy zmienić dosłownie wszystko tak, aby adres posiadał możliwie najwięcej słów kluczowych:

Te linijki przedstawiają różne sposoby działania z mod_rewrite. Pierwsza linijka włącza przepisywanie adresów. Bez niej nic nie zadziała. Pojawia się ona tylko jeden raz przed rozpoczęciem przepisywania. Dalej mamy same reguły, które mają następującą strukturę:

RewriteRule adres_przepisany adres_do_pliku_pod_adresem

Dodatkowo znak ^ oznacza, że adres zaczyna się od test (aby nie przechwyciło adresu przetestowac) oraz na końcu zakończenie adresu. Całość jest bardzo prosta do użycia.

Ostrzeżenie Ostrzeżenie Powyżej podane przykłady zawierają działanie na folderach. Jest to mniej wydajny sposób, ponieważ strona za każdym razem po wywołaniu głównego adresu sprawdza wszystkie reguły. Dużo lepszą opcją jest stworzenie kolejnego pliku .htaccess w podkatalogu (jeżeli serwer to umożliwia) ze regułami specyficznymi dla tego podkatalogu.


Przepisywanie adresu ze mniennymi

Zmienne przekazywane w adresie występują najczęściej w formularza kontaktowych i na stronach z paginacją. Pojawiają się w adresie URL jako następujący ciąg znaków:

http://www.twojadomena.pl/plik.php?zmienna1=wartosc1&zmienna2=wartosc2

W takich przypadkach powyższe przykłady nie zadziałają. Jak przepisać takie adresy? Oto przykłady dla tego wariantu:

Jak sam widzisz, tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Potrzebna jest wiedza zakresu wyrażeń regularnych w .htaccess. Nie zostawiam się jednak na lodzie, tak więc oto proste omówienie powyższych reguł:

Tak więc, jeżeli chcesz, aby w adresie była tylko i wyłącznie jedna cyfra - wystarczy usunąć plus za nawiasem. Proste, prawda? Może Cię to teraz nieco przerażać, jednak tak naprawdę jest to proste. Polecam Ci naukę wyrażeń regularnych, gdyż jest to bardzo ważna dziedzina w świecie pisania storn internetowych i ich programowania.

Jak to działa?

Nigdy się nie skończą pytania początkujących, którzy nie wiedzą w jaki sposób to działa. Najczęściej chodzi o następujący problem:

Wprowadziłem podane reguły, jednak przy wpisywaniu np. adresu http://www.mojadomena.pl/index.html nic się nie dzieje, adres pozostaje taki sam. Co zrobiłem źle?

Sprawa jest bardzo prosta. Chodzi o różnicę między przekierowaniem a przepisaniem. To pierwsze polega na tym, że po wejściu na dany adres jesteśmy przekierowani na inny. Drugi zaś to coś zupełnie innego - po wpisaniu danego adresu wyświetla się zawartość pliku z innego adresu. Najlepiej wyjaśnić to na prostym przykładzie. Wyobraź sobie, że idziesz do urzędu. Podchodzisz do okienka z problemem a miła Pani prosi Cię o podejście do innego okienka - to jest przekierowanie. Natomiast Ty podchodzisz do drugiego okienka. Tam siedzi kolejna miła Pani, która również nie wie jak rozwiązać Twój problem. Ta jednak wzywa swoją koleżankę z kolejnego okienka, przez co w okienku nr 2 jesteś obsłużony przez Panią z okienka nr 3 - to jest przepisanie.

Tak więc, po przepisaniu adresów na swojej stronie musisz przeszukać pliki w poszukiwaniu hiperłączy i zmienić je na adresy przepisane. Dopiero wtedy wszystko będzie dzialać.

Czy można przepisać i przekierować?

Wyjaśniając najczęściej zadawane pytanie przez początkujących pojawia się kolejne - czy można przepisać adresy i przekierować tak, aby po wejściu na stare użytkownik został przekierowany na nowe? Odpowiedź brzmi: Tak. Ale! Nie zaleca się tego, ponieważ to mocno obciąża serwer (ciągłe przekierowania) a dodatkowo użytkownik cały czas przeskakuje między dwiema stronami. Dodatkowo, taka struktura jest dużo cięższa do utrzymania, więc ostateczna odpowiedź brzmi: nie warto. Lepiej poświęcić nieco więcej czasu i podmienić wszystkie adresy na przyjazne w plikach, aby strona była równie wydajna jak przed aplikacją zmian.

W ten oto sposób omówiliśmy dwa podstawowe przypadki, które pozwalają przepisać adresy większości stron internetowych. Oczywiście, sam .htaccess jest bardzo rozległym tematem, który nie sposób omówić w jednym wpisie - istnieją o nim bardzo grube książki ;). Mimo tego, to co przedstawiłem powinno Ci bez problemu wystarczyć do tego, aby wykonać przyjazne adresy URl na swojej witrynie - teraz już nie masz wymówek, aby tego nie zrobić.

Podsumowując

Przepisywanie adresów za pomocą modułu mod_rewrite jest znane nie od dziś. Mimo tego, nie jest to bardzo popularne wśród aktualnych witryn mimo mnogości korzyści, jakie ze sobą niesie. Ten wpis miał Ci pomóc we wkroczeniu do świata przyjaznych adresów URL. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości - zapraszam do komentowania i dzielenia się swoją opinią!

Inne wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poniżej przedstawiamy Ci propozycje innych wpisów, które mogą Cię zainteresować. Sprawdź, czytaj i poszerzaj swoją wiedzę.


Czytaj
5 sposobów, by powiedzieć Klientowi, że jest w błędzie

5 sposobów, by powiedzieć Klientowi, że jest w błędzie

Czytaj
5 zachowań zdradzających Twój brak profesjonalizmu

5 zachowań zdradzających Twój brak profesjonalizmu

Czytaj
ISO-8859-2 vs. UTF-8. Standardy kodowania nowoczesnych witryn

ISO-8859-2 vs. UTF-8. Standardy kodowania nowoczesnych witryn

Czytaj
Szał wersji Firefox oraz Chrome. Geneza i prognoza na przyszłość

Szał wersji Firefox oraz Chrome. Geneza i prognoza na przyszłość

Komentarze do tego wpisu


comments powered by Disqus