Witaj Gościu Zaloguj się lub zarejestruj się.
Zaloguj

Diagnostyka najgorszych Klientów. Co, jak i kiedy zrobić?

Diagnostyka najgorszych Klientów. Co, jak i kiedy zrobić?

Każdy freelancer ma swoich lepszych i gorszych Klientów. Powtarzać to można na okrągło. Niezależnie od tego, musimy się z tym pogodzić, ponieważ jest to nasz sposób zarabiania na życie.

Wiemy jakie są plusy i minusy pracy z Klientami. Jednak powstaje tutaj pytanie - czy powinieneś to wszystko znosić? Czy te kilka złotych jest wartych Twojego stresu i zdrowia?

Najgorsi Klienci - opis

Myślę, że dla jasności warto opisać charakterystykę najgorszego Klienta. Nie dla każdego jest on taki sam. Jednocześnie, podejście zależy również od czynników zewnętrznych jak stres związany z opóźnieniami, natłokiem spraw do wykonania itp.. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której wszystkie nasze emocje zwracają się przeciwko naszemu zleceniodawcy. Oto kilka cech, które posiadają Klienci z "najniższej półki":

Czytając powyższe cechy, może Ci się wydać, że każdy Klient posiada choć część z nich. Czy w takim razie, każdy jest tym "najgorszym"? Zdecydowanie nie - ta grupa osób, którą powinniśmy omijać to Ci, którzy powyższe złe sytuacje wywołują nagminnie - wołają kilka dodatkowych elementów gratis, traktują Cię przedmiotowo a jednocześnie próbują odwracać kota ogonem.


To po części Twoja wina

Tak, to prawda. To, że Klient oczekuje dodatkowych elementów, które sądził, że będą "w pakiecie" to niezaprzeczalnie Twoja wina - mogłeś przecież spisać wszystko na umowie i dopytać Klienta o wszystkie jego wymagania. Podobnie jest z przekłamaniami Twoich słów - przecież wystarczyło po spotkaniu napisać wiadomość podsumowującą, w której zawarte będą wszystkie ustalenia rozmowy.

Freelancer musi myśleć niczym szachista - kilka kroków do przodu. Dla przykładu: Klient zamawia u Ciebie witrynę jego ekskluzywnej restauracji. W takiej sytuacji powinieneś zapytać, czy konieczne jest zawarcie Menu na stronie, możliwości rezerwacji stolików na konkretne dni itp.. W ten sposób unikniesz godzin pracy nad systemem rezerwacji, który Klient uważał za oczywisty na swojej stronie. Bardzo podobnie jest w przypadku innych sytuacji - zapoznaj Klienta już na samym początku, że poza samą stroną, którą stworzysz potrzebne jest pozycjonowanie, domena, hosting itd.


Jak odróżnić Klienta niedoinformowanego od niewychowanego lub naciągacza?

Prawdę mówiąc, odpowiedź na to pytanie nigdy nie była i nie będzie oczywista i jednoznaczna. W takich przypadkach musimy się zastanowić nad swoimi błędami, błędami Klienta i wszystkim, co jest istotne. Warto również skonsultować się z kimś postronnym, który powie co myśli na cały temat. Mówię to z tego samego powodu, który opisywałam wcześniej - być może masz dość pracy z jakimś Klientem ponieważ nie wytrzymujesz nerwowo natłoku pracy, sytuacji rodzinnej? A może zwyczajnie nie poinformowałeś go o dodatkowych kosztach za dodatkowe usługi i zrzucasz winę na niego?


Porozmawiaj z nim

W różnych biznesach różne są formy komunikacji, działania i realizacji zadań. Jeżeli między Tobą a Twoim Klientem powstał jakikolwiek konflikt - rozwiąż go. Umów się na spotkanie lub zadzwoń i porozmawiajcie. Wyjaśnijcie sobie swoje obawy, problemy i niedopowiedzenia. Pamiętaj, że jesteś pewnie dużo bardziej doświadczony od swojego zleceniodawcy, przez co wiesz więcej na temat komunikacji z Klientami. Jeżeli Klient bez przerwy do Ciebie wydzwania, próbuje wcisnąć w projekt elementy, które nie były w planach za darmo czy podobne sprawy - powiedz mu o tym. Nie jesteś jego niewolnikiem i tak jak one może zgłaszać swoje uwagi na temat projektu i współpracy, tak i Ty również. Wyjaśnij na czym polega problem i zaproponuj rozwiązanie, które pogodnie pozwoli wam na na dalszą wspólną pracę.

Mimo tego, to, o czym piszę powyżej nie należy stosować w skrajnych przypadkach - jeżeli Klient Cię obraża, poniża lub stawia ultimatum, które nie jest do przyjęcia dla Ciebie - po prostu nie próbuj, bo to nie ma sensu. Szkoda Twoich nerwów.


Zerwij współpracę i się nie przejmuj

Czasami by brnąć na przód koniecznej jest podjęcie drastycznych kroków. W tym przypadku chodzi o zerwanie umowy, oddanie ew. kosztów (to Twoja prywatna decyzja), podziękowanie za współpracę i zakończenie tematu. Trwanie długo z jednym Klientem, który nam nie służy jest najgorszym wyjściem. Będziesz wykonywał dodatkowe prace za darmo, kłócił się o każdy grosz, który Ci się należy a jednocześnie tracił nerwy na bezsensowne sytuacje, które nie powinny w ogóle mieć miejsca.

Pamiętaj jednak, aby w takich sytuacjach rozstać się z honorem i grzecznością. Nawet jeżeli Twój Klient i Ty się nie znosicie, to warto pożegnanie odbyć w miarę pogodnej atmosferze. Nie wolno, powtarzam, nie wolno nigdy rozstawać się wyzwiskami i kłótniami. To tylko doprowadzi Cię do sytuacji, w której Twój sfrustrowany Klient podejmie kroki mające na celu zespucie Twojej reputacji w Internecie - złe komentarze na forach dyskusyjnych itp.. Jest to szczególnie krzywdzące, gdy powodem zajścia takich sytuacji jest Klient.

Niezależnie od tego, jak się cała sytuacja zakończy - zapomnij o tym. Nie wolno Ci wracać do przeszłości i myśleć o zaistniałej sytuacji. Zadręczanie się takimi myślami do niczego dobrego Cię nie zaprowadzi.


Podsumowując

Zacięta walka z Klientami nie należy do Twoich obowiązków. Twoja praca ma polegać na projektowaniu, pisaniu lub optymalizacji witryn internetowych, co sprawia Ci przyjemność a nie kłótnie z ludźmi, którzy sprawiają, że Twoja praca staje się koszmarem. Jak każdy inny, jesteś wartościowym człowiekiem zasługującym na szacunek.

Pamiętaj jednak, że nie zawsze problem stoi po stronie Klienta - czasami Ty o czymś nie poinformujesz lub wprowadzisz swojego zleceniodawcę w błąd - to bardzo ważne, aby obiektywnie ocenić sytuację i potrafić zdyscyplinować siebie i uczyć się na własnych błędach. A Ty, masz jakieś doświadczenia ze złymi Klientami? Podziel się z nami swoją opinią na temat codziennej pracy Freelancera.

Inne wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poniżej przedstawiamy Ci propozycje innych wpisów, które mogą Cię zainteresować. Sprawdź, czytaj i poszerzaj swoją wiedzę.


Czytaj
Walidacja kodu. Dlaczego tak mało osób to robi?

Walidacja kodu. Dlaczego tak mało osób to robi?

Czytaj
Inspirujące strony internetowe, wydanie nr 8

Inspirujące strony internetowe, wydanie nr 8

Czytaj
Zarządzanie indeksacją witryny internetowej w wyszukiwarkach

Zarządzanie indeksacją witryny internetowej w wyszukiwarkach

Czytaj
Fuertigo.pl zajmuje 1 miejsce w konkursie na witrynę miesiąca!

Fuertigo.pl zajmuje 1 miejsce w konkursie na witrynę miesiąca!

Komentarze do tego wpisu


comments powered by Disqus