Witaj Gościu Zaloguj się lub zarejestruj się.
Zaloguj

Czas kreatywności dla pracowników, czyli porada dla przedsiębiorców

Czas kreatywności dla pracowników, czyli porada dla przedsiębiorców

Kreatywność tkwi w każdym z nas. Z jednych trzeba ją wyciągać z innych wypływa sama. W jaki sposób mogą wykorzystać ją przedsiębiorcy z kreatywnych branży? W jaki sposób może ona wpłynąć na rozwój firmy?

Dowiedz się jaki błąd najczęściej popełniają przedsiębiorcy oraz jak w prosty sposób temu zapobiec.

Nauka od najlepszych

Do stworzenia tego wpisu zainspirowały mnie nagłówki wiadomości o tym, że Apple postanowiło przeznaczyć 20% czasu pracy pracowników dla kreatywnych celów związanych z firmą. Po nieco dłuższych poszukiwaniach dotarłam do informacji, że Apple nie jest wcale pionierem w tej dziedzinie. Okazuje się, że takie potężne firmy jak Google czy 3M stosują tę praktykę od lat. Jest również wiele mniejszych firm, które również ją stosują jednak nie mówią o tym otwarcie. Czy taki pomysł może przynieść jakiekolwiek korzyści? Okazuje się, że tak, a powody są 3:


1. Pracownik może "rozwinąć skrzydła"

To bardzo ważne. Jeżeli jesteś osobą kreatywną i pracujesz w miejscu, gdzie masz z góry wyznaczone zadania do wykonania to doskonale sobie pewnie zdajesz sprawę z tego, jak frustrująca jest monotonna praca. Wszystkie zadania oraz sposoby ich realizacji masz narzucone. Choć widzisz, że są lepsze sposoby, to o tym nie mówisz bo i tak Cię nikt nie wysłucha.

W takim przypadku firma nie traci tylko kreatywności pracownika (w tym także możliwość realizacji wspaniałych pomysłów), lecz powoduje, że staje się on maszyną. Przystosowuje się do otoczenia i po prostu wykonuje swoje zadanie. Z czasem skutkuje to po prostu zmęczeniem i negatywnym nastawieniem, gdyż musi on wciąż w sobie kryć pomysły. Frustracja jest jeszcze większa, gdy osoba przełożona wydaje się niezbyt znać na rzeczy. Kto chciałbym mieć pracownika, który nie jest zadowolony ze swojej pracy?


2. Kreatywność powoduje sukcesy

Kreatywność jest cechą wrodzoną każdego człowieka. Wynalazcy tego świata nie urodzili się nimi, lecz nimi się stali. Co to oznacza? Człowieka kształtuje swoją osobowość od urodzenia a to kim będzie i jakie posiądzie umiejętności zależy od otoczenia, wychowania, możliwości, statusu majątkowego itp. Z tego wynika więc, że każdy z nas może kryć w sobie pomysły na wspaniałe projekty i przedsięwzięcia.

Fundamenty wielkich firm zbudowali ludzie z pomysłem. Te pomysły są czasami ryzykowne a innym razem oczywiste, jednak nikt na nie wcześniej nie wpadł. Ktoś przecież wymyślił choinkę zapachową do samochodu, karteczki samoprzylepne oraz lizaki. W Twojej firmie może kryć się osoba, która ma ogromny potencjał.


3. Korzyści są obopólne

Jeżeli Twój pracownik w ramach czasu kreatywnośći wymyśli nową ścieżke rozwoju firmy, nowy rewolucujny produkt/usługę i firma rzeczywiście go wykorzysta i odniesie on sukces, to korzyści z tego płyną dla obu stron. Ty zyskasz kolejnych Klientów, więcej kontraktów/sponsorów a jednocześnie wynagrodzony pracownik (podwyżką, awansem itp.) również będzie szczęśliwy. Spełnił się, poczuł się pomocny i przyczynił się do sukcesu swojej firmy. To bardzo ważne, ponieważ będzie się on od tego momentu bardziej z nią utożsamiał ponieważ część jej sukcesu była wynikiem jego prac.


Jak to powinno wyglądać?

Zasada działania mechanizmu jest prosta. Każdemu pracownikowi ogłaszamy, że 15-25% swojego czasu pracy ma wykorzystać na cele stworzenia lub rozwinięcia projektów firmowych. Jeżeli pracuje na cały etat, to 2 godziny dziennie lub jeden dzień w tygodniu spędza nad kreatywnym myśleniem, poszukiwaniem nowych możliwych ścieżek rozwoju itp.

Dlaczego wszyscy pracownicy? Bo nigdy nie wiadomo kto będzie osobą, która wykaże się inicjatywą i wymyśli rewolucyjny pomysł. Jak wcześniej wspomniałam, nie ma ludzi, którzy rodzą się z talentem. Talent się tworzy i jest wynikiem ciężkiej pracy (pomijam talenty związane z genetycznymi właściwościami - nie każdy może się okazać super koszykarzem, nawet trenując 8 godzin dziennie ;)).


Jak badać wyniki?

Na to pytanie można odpowiedzieć na 1000 sposobów zależnie od charakterystyki firmy, celu, do którego dążymy i efektów, jakie chcemy tym osiągnąć. Ten ostatni może polegać na wymyśleniu nowego produktu, rozpoczęcie nowego projektu (np. nowy serwis internetowy) itp.

Uogólniając sprawę, wyniki powinien ocenić dyrektor lub osoba, która jest obiektywna. W przypadku wyboru drugiej opcji (np. dlatego, że firma jest zbyt duża) to najlepiej przeprowadzić z taką osobę rozmowę na temat całego projektu. Musimy jej uświadomić, że w przypadku wymyślenia świetnego pomysłu przez jakiegoś podwładnego to nie nastąpi zamiana miejsc (stanowisk) i że ona również osiągnie z tego korzyści. W przeciwnym wypadku cały pomysł mógłby lec w gruzach, gdyż osoba oceniająca czułaby zagrożenie

Gdy już wybraliśmy osobę, która ma to oceniać warto wziąć się do pracy. Czas, po którym pracownicy powinni złożyć raporty to ok. 2 tygodnie. Po tym okresie na tydzień powinni przejść na tryb standardowej dotychczasowej pracy. Co dalej? Po wyłonieniu najlepszych pomysłów, należy powrócić pomysłodawców do pracy z kreatywnym czasem, aby dalej rozwijali pomysły lub przenieść go do stanowiska, gdzie będzie mógł cały czas pracy poświęcać wymyślonemu projektowi. Dalszego etapu już chyba nie trzeba tłumaczyć.

Nie zawsze w "pierwszej turze" wyłonią się pomysły warte uwagi. W przypadku, gdyby pomysł się nie sprawdził to i tak warto go raz na jakiś czas powtarzać i sprawdzać sposób myślenia pracowników. Daje nam to szersze spojrzenie na ich potencjał oraz daje nam wcześniej wspomniane korzyści, które zdecydowanie pozytywnie wpłyną na ich zadowolenie z pracy. Ważne jest tutaj, aby informować ich nawet o słabych wynikach i nie wyciągać jakichkolwiek negatywnych wniosków, w końcu nie wszyscy są aż tak kreatywni.


Stracone finanse

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą to pewnie czytając ten wpis obliczasz jak ten abstrakcyjny pomysł odbije się na finansach Twojej firmy. Nie ma o czym mówić - straty, zależnie od firmy mogą być naprawdę pokaźne (nawet o 25%), jednak nie jest to sposób myślenia, który powinieneś obrać w tej sytuacji. Pomyśl jakie korzyści dla Twojej firmy może wnieść nowy wspaniały pomysł, bardziej zadowoleni i spełnieni w pracy pracownicy. To nieoceniona wartość. Dodatkowo, skoro tacy giganci jak Google, Apple czy 3M spróbowały i stosują to do dnia dzisiejszego, to w tym coś musi być. Nie uważasz?


Podsumowując

Kreatywność nie jest rzeczą wrodzoną. Zależy od wychowania, otoczenia, możliwości, finansów i wielu innych czynników, które na co dzień kreują człowieka. Nigdy nie wiemy kto okaże się pomysłodawcą świetnego produktu/usługi Twojej firmy. Warto dać każdemu szanse, a na pewno na tym Twoje przedsiębiorstwo skorzysta. Zapraszam Cię do dzielenia się swoimi doświadczeniami i opinią dot. tematu kreatywnego czasu pracy dla pracowników.

Inne wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poniżej przedstawiamy Ci propozycje innych wpisów, które mogą Cię zainteresować. Sprawdź, czytaj i poszerzaj swoją wiedzę.


Czytaj
5 zachowań zdradzających Twój brak profesjonalizmu

5 zachowań zdradzających Twój brak profesjonalizmu

Czytaj
Myślałem, że... Czy błędne podejście do rozmów z Klientami

Myślałem, że... Czy błędne podejście do rozmów z Klientami

Czytaj
Inspirujące witryny, czyli nowy projekt laboratorium

Inspirujące witryny, czyli nowy projekt laboratorium

Czytaj
PHP 6. Fakty, mity, problemy, niezgoda i niespełnione marzenia

PHP 6. Fakty, mity, problemy, niezgoda i niespełnione marzenia

Komentarze do tego wpisu


comments powered by Disqus