Witaj Gościu Zaloguj się lub zarejestruj się.
Zaloguj

Google PageRank Checker, czyli nowe narzędzie w laboratorium!

Google PageRank Checker, czyli nowe narzędzie w laboratorium!

W tym miesiącu mają się pojawić dwa nowe narzędzia w laboratorium. Jak obiecaliśmy, tak się stanie. W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy inspiracje witryn, w tym oddajemy w Wasze ręce narzędzie do sprawdzania wartości PageRank witryny.

Za jego pomocą możecie sprawdzać wartość waszych witryn internetowych. Sprawdź już dziś, jak Twoją stronę ocenia Google!

Kilka informacji o PageRank

PageRank to wartość, która określa jakość danej witryny i jest nadawana przez Google. Wartość ta jest brana pod uwagę przy określaniu pozycji wyświetlania na liście wyników wyszukiwania na poszczególne frazy.

Oznacza to, że im wyższy tym współczynnik, tym lepiej dla naszej witryny. Pytanie jednak brzmi - jak Google go oblicza? Na jakiej podstawie jest przyznawany?


Algorytm

Jeżeli spotkasz osobę, która powie Ci, że wie jak to działa - możesz z góry założyć, że kłamie (o ile nie jest osobom wysoko postawioną w firmie Google ;)). Dlaczego? Ponieważ jest to bardzo chroniona tajemnica, jak np. ta w jaki sposób określana jest pozycja w wyszukiwarkach. Istnieją pewne teorie i domysły, które raz działają a raz nie, jednak żaden z nich nie jest w 100% potwierdzony.

Gdyby tego było mało - Google wciąż ulepsza algorytmy indeksowania i nadawania wartości PageRank, przez co co raz więcej zmiennych jest branych pod uwagę, co utrudnia pracę pozycjonerom i autorom witryn. Na Wikipedii możemy znaleźć teoretyczny algorytm, który tworzy PageRank. Oto on:

Wersja wzorcowa algorytmu PageRank

Gdzie:

Czyli w ogromnym skrócie - im większa ilość powołań zewnętrznych witryn do Twojego artykułu, tym jest on bardziej wartościowy. Ważne jest również to, że im większy ma PR witryna, która się powołuje na Twój artykuł, tym większą wartość on zdobywa - zapobiega to tworzeniu stron, by sztucznie nadawać większą wartość PageRank.


Jakość witryn a PageRank

Wcześniej wspomniałam, że im wyższy wskaźnik PageRank tym większa jakość witryny. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie w połowie prawdą. Każda witryna startuje od zupełnego zera. Nie oznacza to jednak, że jest słabej jakości - zwyczajnie nie ma witryn zewnętrznych, które do niej odsyłają. Wartość ta zwiększa się z czasem, reputacją i kilkoma innymi czynnikami, które nie są nam do końca znane.

Warto też zaznaczyć, że wartość ta nie zwiększa się od 0 do 9 w miesiąc. Zasada zwiększania współczynnika jakości witryny jest zdobywana podobnie jak w grach komputerowych - im wyższy mamy level (poziom), tym więcej musimy zrobić (a więc zwiększa się trudność) by zdobyć kolejny poziom. Oznacza to nic innego jak to, że po miesiącu możemy wejść np. na poziom 1, jednak nie od razu na 8 - to niemożliwe.

Dowodem na to jak trudno jest zdobyć wyższe wartości są choćby tak popularne i znane witryny jak wp.pl, onet.pl itp., które mają odpowiednio oceny 6 i 7. Na chwilę obecną można wyróżnić witrynę twitter.com, która osiągnęła szczyt.


Wartości zaokrąglone

Jak wiadomo, algoryt wyżej przedstawiony w wyniku nie podaje wartości 1,2,3,4,5,6,7,8,9 czy 10. Przykładowym wynikiem może być liczba 4,37283, która jest aktualną wartością. Dla uproszczenia sprawy jednak podawana jest wartość zaokrąglona, czyli 4. Nie zmienia to jednak faktu, że przy wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania, pozycja dwóch podobnych witryn jest określana na podstawie tej bardziej dokładnej wartości PageRank (a przynajmniej tak twierdzą osoby z branży).


PageRank dotyczy podstrony, nie witryny

Na Allegro (i nie tylko) możemy spotkać wielu sprzedających, którzy oferują np. wpisy do katalogów, które mają PR4. Jest to bardzo zachęcające przez co bardzo wiele osób nabiera się myśląc, że ich strona będzie linkowana z takiej właśnie witryny. Prawda jest jednak zupełnie inna. Wartość PageRank jest określana dla każdej podstorny z osobna i ta, którą podają osoby oferujące tego typu wpisy podają wartość strony głównej. Jeżeli hiperłącze do Twojej witryny się na niej znajdzie - nie ma problemu. Jeżeli natomiast nigdy tam nie trafi, to pozycjonowanie Twojej witryny niewiele zyska. Oznacza to nic innego jak to, że strona główna ma własną wartość, podstrona kontaktu inną, blog jeszcze inną. Warto więc sprawdzić więcej adresów swojej własnej witryny, aby zobaczyć jak prezentuje się ona na tle innych, ponieważ pozycja Twojego wpisu na blogu nie jest określana na podstawie wartości strony głównej, lecz podstrony z artykułem wpisu - a to jest bardzo duża różnica.

Działanie i narzędzia

Sprawdzenie wartości PageRank Twojej witryny jeszcze nigdy nie było takie proste. Wystarczy, że wejdziesz do laboratorium, wybierzesz Narzędzie sprawdzające wartość PageRank witryny i wpiszesz swój adres. Po kliknięciu przycisku "sprawdź" otrzymasz aktualną wartość swojej witryny. Możesz sprawdzić dowolną ilość witryn - również podstrony swojego serwisu oraz subdomeny.


Przyszłość i narzędzia

Już teraz jego funkcjonalność jest wystarczająca dla ponad 90% użytkowników, jednak my na tym nie poprzestajemy. W następnych miesiącach wprowadzimy do niego takie usprawnienia jak masowe sprawdzanie witryn oraz automatyczny raport wartości PageRank dla wszystkich podstron witryny. Czekajcie i zaglądajcie.

A Tobie jak podoba się nowe narzędzie? Masz jakieś zastrzeżenia? Coś u Ciebie nie działa? Podziel się swoją opinią w komentarzach!


Przejdź do narzędzia

Inne wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poniżej przedstawiamy Ci propozycje innych wpisów, które mogą Cię zainteresować. Sprawdź, czytaj i poszerzaj swoją wiedzę.


Czytaj
Webdesigner, webdeveloper czy webmaster? Kim chcesz być?

Webdesigner, webdeveloper czy webmaster? Kim chcesz być?

Czytaj
Odkrywamy tajemnice CSS - Operator + (plus) w stylach

Odkrywamy tajemnice CSS - Operator + (plus) w stylach

Czytaj
Inspirujące strony internetowe, wydanie nr 8

Inspirujące strony internetowe, wydanie nr 8

Czytaj
Klient

Klient "zapomniał" zapłacić. Jak go zmotywować?

Komentarze do tego wpisu


comments powered by Disqus