Witaj Gościu Zaloguj się lub zarejestruj się.
Zaloguj

Re-design strony Klienta. Pytania i odpowiedzi.

Re-design strony Klienta. Pytania i odpowiedzi.

Najczęściej freelancerom zdarzają się zlecenia stworzenia strony internetowej dla nowej firmy lub całkowicie od nowa na zastępstwo już istniejącej i przestarzałej.

Klienci jednak czasami są przywiązani do swoich aktualnych projektów i chcą je jedynie "unowocześnić". Jak to dobrze zrobić? Co powinieneś się od Klienta dowiedzieć?

Praca nad udoskonalaniem istniejącej strony bywa bardzo trudna, szczególnie w przypadkach, gdy Klient przychodzi do nas z pomysłem pt. Spraw, by była bardziej nowoczesna nie zmieniając jej wyglądu. Oczywiście najczęściej jest to chęć połączenia skrajności, dlatego przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac warto się spotkać z Klientem i dokładnie omówić temat zadając mu kilka pytań.


Czy na pewno chcemy modyfikować istniejącą stronę?

Klienci mają to do siebie, że uważają, że przerobienie istniejącej strony na bardziej nowoczesną jest zdecydowanie mniej kosztowne niż stworzenie nowej. Jest tak w przypadku, gdy witryna ma mieć drobne udoskonalenia. Niestety zazwyczaj nie chodzi o ten przypadek, lecz o zupełną przebudowę. Jak rozmawiać z Klientem?

Musisz Klientowi uświadomić ile pracy wymaga przeprojektowanie. Powiedzieć jak to dokładnie wygląda taki tryb pracy. W moim przypadku, gdy chodzi o ulepszenie wyglądu to wygląda to następująco:

To, co przedstawiłam to oczywiście bardzo skrócony opis procesu, który trzeba wykonać. Pokazując Ci go, chciałam Ci przekazać, że proces przeprojektowania jest bardzo podobny do tego przy tworzeniu witryny od zera. Oznacza to, że wysiłek jest bardzo podobny przez co cena będzie niższa, ale nie o 80 % jak sobie wyobraża Klient. Warto wtedy naszemu zleceniodawcy uświadomić, że jeżeli powodem przeprojektowania jest niższe koszta jakie chce uzyskać, to lepiej zainwestować w nowy projekt dodając kilka złotych, gdyż te oszczędności nie są tego warte.


Co się Panu/Pani podoba w aktualnej witrynie a co jest do zmiany?

To jest jeden z najważniejszych kroków przy tego typu zmianach. Klienci często czuja pewną więź emocjonalną z aktualną stroną, dlatego warto posłuchać z których elementów Klient jest zadowolony i nie powinniśmy ruszać.

Równie ważne jest udzielenie pomocy naszemu zleceniodawcy. Musisz wiedzieć, że Klienci najczęściej nie mają zielonego pojęcia o pisaniu stron i nie wiedzą jakie są możliwości. Warto doradzać i pytać w trakcie rozmowy o takie rzeczy, czy chciałby np. dodać jakieś specjalne animacje, efekty, być może funkcjonalność rezerwacji, dodanie formularza kontaktowego zamiast samych danych kontaktowych itp. Jest to o tyle ważne, że dzięki temu możemy dodać kilka drobniejszych pozycji w ostatecznym rachunku/fakturze a jednocześnie wychodząc na przeciw potrzebom Klienta, tzn. pokazując mu, że jego wizja nowoczesnej strony była nieco przestarzała, uświadamiamy swoją wartość pokazując, że jesteśmy najbardziej odpowiednimi osobami do realizacji tego zadania.

Warto również zwrócić uwagę na tych Klientów, którzy przychodzą ponieważ ich konkurencja wystartowała z nową witryną, która ma tysiące animacji i ciekawych funkcji. Niektórzy zleceniodawcy, w przeciwieństwie do poprzednich, przychodzą z mnogością pomysłów, które widzieli na innych witrynach lub poprzednik, który wykonywał im stronę przedstawił niesamowite możliwości. Warto wtedy przystopować i wyjaśnić, że możliwości są nieograniczone lecz jego portfel, odwiedzający oraz hosting nie są na to przygotowane.

Czy muszę korzystać z aktualnego kodu?

Jeżeli już wiemy, że Klientowi podoba się jego aktualna witryna i naprawdę chce ją jedynie przeprojektować, to warto się dowiedzieć wstępnie o konieczności używania czyjegoś kodu.

Zależnie od tego kim byli nasi poprzednicy (profesjonalistami czy amatorami), to różne może się przedstawiać myśl pracy z czyimś kodem. W skrajnych przypadkach taka opcja jest wręcz koszmarem, gdyż zajmie dwukrotnie więcej czasu niż napisanie wszystkiego od nowa. Oczywiście nie mam na myśli tego, żeby zawsze niweczyć czyjąś pracę, jednak gdy mamy unowocześnić istniejącą stronę a wchodząc w kod widzimy witrynę opartą na tabelach, to warto się zastanowić nad jej napisaniem od nowa. Warto porozmawiać o tym z Klientem i wspólnie zadecydować. Mówiąc wprost, ja najczęściej oferuję napisanie nowego kodu w cenie (o ile jest to dosyć mała witryna), ponieważ wole uniknąć odmowy Klienta i oszczędzić pracy nad analizą archaicznych rozwiązań i walkę z problemami związanymi z pracą nad czyimś kodem.

Czy jest Pan zadowolony z pozycjonowania?

Pozycjonowanie w takim przypadku to niby odrębna zupełnie sprawa, jednak warto o to zapytać. W przypadku, gdyby Klient nie wiedział to warto zaproponować przystosowanie witryny i jej pozycjonowanie (możliwe również przez zlecenie zewnętrzne) aby poprawić nie tylko jej wygląd, lecz również ilość odwiedzin, na której Klientowi zależy. Rzadko i tym myślimy a jednak jest to bardzo ważny aspekt.


Podumowując

Re-design witryn w większości wypadków nie odbiega zbyt wiele od procesu tworzenia nowej witryny internetowej. Zazwyczaj wiąże się to z nieco niższymi kosztami, jednak te oszczędności nie są tego warte. Rozmowa z Klientem w takim przypadku może być bardzo pomocna, gdyż być może uda nam się pewne sprawy sobie ułatwić a jednocześnie sprawić, że Klient otrzyma produkt końcowy lepszy, niż oczekiwał. Zapraszam was do dzielenia się z nami swoimi przygodami związanymi z przeprojektowywaniem stron swoich Klientów.

Inne wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poniżej przedstawiamy Ci propozycje innych wpisów, które mogą Cię zainteresować. Sprawdź, czytaj i poszerzaj swoją wiedzę.


Czytaj
Zarządzanie indeksacją witryny internetowej w wyszukiwarkach

Zarządzanie indeksacją witryny internetowej w wyszukiwarkach

Czytaj
Inspirujące strony internetowe, wydanie nr 10

Inspirujące strony internetowe, wydanie nr 10

Czytaj
Myślałem, że... Czy błędne podejście do rozmów z Klientami

Myślałem, że... Czy błędne podejście do rozmów z Klientami

Czytaj
Filtry CSS. Ciekawa nowość, bzdura, czy spojrzenie w przyszłość?

Filtry CSS. Ciekawa nowość, bzdura, czy spojrzenie w przyszłość?

Komentarze do tego wpisu


comments powered by Disqus