Witaj Gościu Zaloguj się lub zarejestruj się.
Zaloguj

Pierwsze spotkanie z Klientem i pierwsze wrażenie

Pierwsze spotkanie z Klientem i pierwsze wrażenie

Freelancerzy mają dwa sposoby pracy z Klientami. Pierwszy to zdalny, który występuje w razie braku czasu Klienta lub odległości miejsc zamieszkania. Drugi to bezpośredni, czyli spotkanie w biurze/mieście w celu omówienia projektu.

Jak wiemy, pierwsze wrażenie jest najważniejsze. W jaki sposób najlepiej się zaprezentować na pierwszym spotkaniu? Oto kilka porad, które pomoże Ci przy spotkaniach z Klientami.

Słowo przed poradami

Wszystkie poniższe rady aplikują się do każdego spotkania, jakie będziesz miał z Klientem - nie tylko na pierwszym. Przedstawiają one zachowania, które powinieneś prezentować aby być postrzeganym jako profesjonalista. Czy już je stosujesz?


1. Zdobądź informację o firmie/działalności

Zazwyczaj przez spotkaniem bezpośrednim następuje rozmowa telefoniczna lub wiadomość E-Mail z zapytaniem o możliwość wykonania witryny. Na nim czasami Klient pobieżnie określa swoje wymagania. W tych przypadkach masz imię i nazwisko Klienta oraz nazwę jego firmy. Masz więc wystarczająco informacji do tego, aby dowiedzieć się czegoś więcej. Sprawdź, czy już posiadają stronę internetową. Dowiedz się, czym się zajmują, od ilu lat oraz co się ostatnio działo w ich firmie. Możesz to wszystko znaleźć w Internecie bez najmniejszego problemu.

Do czego Ci to posłuży? To proste - gdy się na spotkaniu pochwalisz (bez wyskoków, zwyczajnie w trakcie rozmowy będzie okazja na przedstawienie swojej wiedzy) swoją wiedzą, Klient to dostrzeże i od razu będzie wiedział, że na spotkanie przyszedłeś przygotowany i dowiedziałeś się coś na temat jego działalności. To wywże dobre wrażenie, ale jest też druga zaleta tego rozwiązania. Przy rozmowie o samej witrynie i jej projektowaniu będziesz mógł celnie trafiać z gust Klienta - dla przykładu - jeżeli firma jest innowacyjna, to pewnie chciałaby nowoczesną witrynę.


2. Przygotuj swoje portfolio

Klient niekoniecznie przejrzał Twoje portfolio. Być może od razu trafił na stronę kontaktu. Z drugiej strony Ty nie musisz mieć wszystkich wykonanych prac umieszczonych w portfolio - gdy ich liczba wyjdzie poza 20, ciężko jest upakować to logicznie na jednej stronie. Z tego m.in powodu weź ze sobą portfolio wszystkich wykonanych stron internetowych. Może to być teczka z przedrukowanymi pracami, notebook czy tablet (tylko nie telefon, ma zdecydowanie zbyt mały ekran). Gdy zaczniecie rozmawiać o wizualnej części witryny, przedstaw swoje realizacje podobnych stron aby Klient wskazał które elementy mu się podobają lub nie. Dzięki temu od razu będziesz mógł określić jego gust i dowiedzieć się co możesz a czego nie powinieneś. Dodatkowo, to również świadczy o Twoim przygotowaniu.


3. Zabierz wizytówki

Niezależnie od tego, jaki będzie wynik spotkania, dobrze jest aby Klient miał kontakt z Tobą. Nie trzeba chyba tłumaczyć jaka mnogość korzyści wynikają z wręczenia wizytówki. W przypadku problemów, nowych projektów do realizacji - Klient ma zawsze kontakt z Tobą, dzięki czemu czuje się pewniej. Dodatkowo, w każdej chwili może polecić Cię innej osobie pokazując Twoją wizytówkę. Tak więc brak wizytówki to błąd.

Równie wielkim błędem jest posiadanie słabej jakości wizytówki lub wyglądającej jakby była wykonana z clipartów aplikacji Word. Wizytówka musi odzwierciedlać Twój charakter - postaraj się o to, by była profesjonalna, kreatywna i nietuzinkowa. PO więcej porad w temacie tworzenia wizytówek, które wywołują wrażenie na Klientach zapraszam Cię do zapoznania się z wpisem na blogu z przed dwóch tygodni - Wizytówki, czyli jak zachwycić (potencjalnych) Klientów.


4. Odpowiednio się ubierz

Od razu na wstępie dodam - nie musi to być koniecznie garnitur. Chodzi o to, by wyglądać schludnie i czysto. Dres, koszulki na ramiączkach, styl "skejta", dziwne fryzury jak skini itp. nie są dobrym wyborem. Dobrym wyborem można nazwać marynarkę, koszulę, polo, do tego eleganckie spodnie, buty (nie adidasy, japonki, sandały itp.). Możesz uważać, że Klient powinien zwracać uwagę na Twoją pracę a nie wygląd, jednak wiedz, że jest inaczej. Twoja prezencja jest bardzo ważna - na tyle ważna, że przez zły ubiór może Cię nie polecić znajomemu, bo będzie się tego wstydził. Pomyśl nad tym zanim wybierzesz się na spotkanie. I pamiętaj - ubierz się tak, jak czujesz się swobodnie a jednocześnie możliwie elegancko - idziesz na spotkanie a nie na plaże z kolegami.


5. Miej pozytywne nastawienie

Bardzo ważne jest pozytywne nastawienie. Nie oznacza to, że masz się cały czas śmiać. Po prostu nikt z nas nie lubi się spotykać ze smutnymi ludźmi, gdyż stan emocjonalny widać na pierwszy rzut oka. Twojemu Klientowi nie będzie się dobrze z Tobą współpracowało jeżeli będziesz przytakiwał i opowiadał jakby to było ostatnie Twoje spotkanie. Podejdź do sprawy z entuzjazmem - ten bardzo szybko się zaraża, przez co Klient będzie dużo bardziej przychylny do tego, aby Tobie powierzyć projekt swojej witryny.


6. Słuchaj

W przypadku takiego spotkania to Ty jesteś zleceniodawcą, a nie Klientem. Oznacza to, że to Tobie zależy na tym, aby to zlecenie zyskać a nie odwrotnie. Takich jak Ty może być wiele, musisz Klientowi pokazać, że jesteś zainteresowany jego projektem. Opowiadałeś coś kiedyś w towarzystwie a ktoś w tym czasie bawił się telefonem, kluczami, patrzył w inną stronę lub wydawał się zamyślony? W takim razie doskonale znasz uczucia, jakie się z tym wiążą. Słuchaj Klienta i ingeruj w rozmowę - zadawaj pytania, dziel się swoją wiedzą/opinią/doświadczeniem. Nie baw się kluczami.


7. Zadawaj pytania

Bardzo, ale to naprawdę bardzo rzadko zdarzają się Klienci, którzy przedstawią Ci wszystkie informacje, jakie potrzebujesz bez pytań. Wynika to choćby z tego, że nie wiedzą jak wygląda proces projektowania oraz jakie są możliwości w świecie webmasteringu. Zadawaj pytania o wszystkie elementy, które są Ci potrzebne. Ten punkt, poza samym faktem, że wiedza jest Ci potrzebna do realizacji projektu, sprawi, że Klient będzie widział w Tobie zainteresowanie projektem. Odczuje, że chcesz się przygotowałeś do spotkania, jesteś profesjonalistą i wiesz jak zrobić dla niego doskonały projekt.


8. Przygotuj odpowiedzi na pytania

Są pewne pytania, które zadaje każdy Klient przy spotkaniu. Dobrze jest mieć gotową na nie zwięzła odpowiedź. Po co? Żebyś w przypadku pytania - ile kosztuje u Pana projekt wizytówki? nie motał się z odpowiedzią, gdyż nie masz ustalonego cennika. Warto pomyślęć również nad innymi pytaniami, jakie może nam zadać ten konkretny Klient. Przygotowane odpowiedzi pozwalają szybko, zwięźle odpowiadać na zadane pytania bez przemyśleć i motania się w problemie.


Podsumowując

Spotkania z Klientami są bardzo ważnym aspektem w pracy z Freelancerem. Powyższe porady powinny się aplikować do każdego spotkania. Podobnie ze spotkaniami np. przez Skypa - co jeżeli Klient będzie chciał przeprowadzić wideorozmowę a Ty będziesz w starej koszulce na ramiączkach jadł śniadanie z wielkim nieporządkiem w pokoju? Warto pomyśleć nad tym, gdyż od naszej prezencji może zależeć zlecenie projektu Tobie lub komuś innemu. Zawsze dbaj o profesjonalny i schludny wygląd a na pewno wynagrodzi Ci się to w karierze freelancera.

Inne wpisy, które mogą Cię zainteresować

Poniżej przedstawiamy Ci propozycje innych wpisów, które mogą Cię zainteresować. Sprawdź, czytaj i poszerzaj swoją wiedzę.


Czytaj
@font-face na subdomenach w Firefoxie. Problem i rozwiązanie

@font-face na subdomenach w Firefoxie. Problem i rozwiązanie

Czytaj
Losowanie niepowtarzalnych elementów w PHP - metoda właściwa

Losowanie niepowtarzalnych elementów w PHP - metoda właściwa

Czytaj
Pierwsza ocena/krytyka witryny już jest!

Pierwsza ocena/krytyka witryny już jest!

Czytaj
Wesołych Świąt 2012!

Wesołych Świąt 2012!

Komentarze do tego wpisu


comments powered by Disqus